این مقاله در مورد یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دیگر توسط کودکان است. کودکان زبان را به طور طبیعی و ناخودآگاه یاد می گیرند. آن ها زبان‌آموزان طبیعی هستند و کودکان بر خلاف نوجوانان و بزرگسالان برای یادگیری زبان انگلیسی انگیزه دارند. کودکان کم سن و سال از راهبردهای فردی و ذاتی خود برای یادگیری زبان اصلی استفاده می کنند و به زودی متوجه می شوند که می توانند از این استراتژی ها برای یادگیری زبان انگلیسی نیز استفاده کنند.

کودکان بهتر می آموزند

کودکان برای یادگیری زبان انگلیسی فعالیت های تفریحی مانند تماشای کارتون را ترجیح می دهند. آن ها همچنین با شرکت در فعالیتی که حتی با یک بزرگسال به اشتراک گذاشته می شود، می توانند زبان را فرا می گیرند. کودکان ابتدا یک فعالیت را می بینند و درک می کنند و سپس عبارت انگلیسی مربوط به آن را از زبان مشترک بزرگسالان دریافت می کنند. آن ها زمان بیشتری برای جا دادن زبان انگلیسی در برنامه روزانه دارند و همچنین استرس و نگرانی کمتری نیز دارند.

دوره خاموش

هنگامی که کودکان انگلیسی را یاد می گیرند، ممکن است یک "دوره خاموش" داشته باشند که در آن ارتباط و درک ممکن است قبل از صحبت کردن هر کلمه انگلیسی اتفاق بیفتد. در این مدت والدین نباید کودکان را مجبور به شرکت در گفت و گوها یا تکرار کلماتشان کنند. گفت و گوهای گفتاری باید یک طرفه باشد. صحبت های بزرگسالان فرصت های مفیدی را برای کودک فراهم می کند تا زبان را درک کند. والدین می توانند از بسیاری از راهبردهای مشابهی در یادگیری زبان مادری خود استفاده کنند.

شروع به صحبت کردن

پس از مدتی، هر کودک (دختران اغلب سریعتر از پسرها) شروع به گفتن کلمات تکی (گربه، خانه) یا عبارات کوتاه می کند. عباراتی مانند: این کتاب من است، این یک ماشین است و... . کودکان این کلمات و عبارات را در دیالوگ‌های خود یا به عنوان جملات غیرمنتظره به کار می برند که این مرحله برای مدتی ادامه می یابد.

تقویت زبان انگلیسی

به تدریج کودکان عباراتی را می سازند که شامل یک کلمه ثابت می باشد و کلماتی را از واژگان خود به آن اضافه می کنند. واژگانی مانند: (یک سگ، یک سگ قهوه ای، یک سگ قهوه ای و سیاه). بسته به فراوانی مواجهه با زبان انگلیسی، کودکان به تدریج شروع به ساختن جملات کامل می کنند.

درك كردن

درک همیشه بیشتر از صحبت کردن است و نباید توانایی درک کودکان را دست کم گرفت. کودکان اصل موضوع را درک می‌کنند. یعنی چند کلمه مهم را می‌فهمند و بقیه را با استفاده از سرنخ‌های مختلف رمزگشایی می‌کنند.

نا امیدی

در مراحل اولیه، برخی از کودکان به دلیل ناتوانی در بیان افکار خود به زبان انگلیسی ناامید می شوند. همچنین دیگران می خواهند که کودکان به سرعت به زبان انگلیسی صحبت کنند. تا آنجا که می توانند به زبان اصلی خود صحبت کنند. اغلب می‌توان با قافیه‌های بسیار ساده که از عبارات آماده تشکیل شده است، بر ناامیدی غلبه کرد.

اشتباهات

نباید به کودکان گفت که اشتباه کرده اند زیرا فوراً باعث بی انگیزگی می شوند. اشتباهات ممکن است بخشی از فرآیند کار کردن قواعد دستور زبان انگلیسی باشد. وقتی شما کلمه یا عبارت اشتباه را از کودکان می شنوید بهتر است آن کلمه یا عبارت را به طور صحیح تکرار کنید تا کودک نیز آن ها را به درستی تلفظ کند. به عبارتی اگر کودکان فرصتی را داشته باشند که همان عبارت را به درستی بشنوند، به مرور زمان تصحیح خواهند کرد.

تفاوت های جنسیتی

مغز پسرها متفاوت از دختران رشد می کند و این بر نحوه ی درک زبان و استفاده پسران از آن تأثیر می گذارد. بنابراین دستاوردهای آنها نباید با دختران مقایسه شود.

محیط های یادگیری زبان

کودکان باید احساس امنیت کنند و بدانند که دلیل واضحی برای استفاده از زبان انگلیسی وجود دارد. فعالیت ها و محیطی که کودک در آن به یادگیری زبان انگلیسی مشغول است باید سرگرم کننده، جالب و مورد علاقه کودک باشند و بر مفاهیمی تمرکز کنند که کودکان قبلاً در زبان مادری خود درک کرده اند.

خواندن

کودکانی که قبلاً می توانند به زبان مادری خود بخوانند، معمولاً می خواهند بدانند چگونه به زبان انگلیسی بخوانند. هنگامی که کودکان مجموعه ای از کلمات را به خوبی یاد گرفتند، می توانند بخوانند، احساس اعتماد به نفس می کنند و سپس برای رویکردی ساختارمندتر آماده می شوند.

حمایت والدین

کودکان باید پیشرفتشان را در یادگیری انگلیسی به خوبی احساس کنند. آنها به تشویق مداوم و همچنین تحسین برای عملکرد خوب نیاز دارند. زیرا هر موفقیتی انگیزه می دهد. والدین نقش مهمی برای ایجاد انگیزه و کمک به فرزندانشان در یادگیری انگلیسی دارند. حتی اگر خودشان فقط زبان انگلیسی اولیه را داشته باشند و در کنار فرزند خردسال خود در حال یادگیری باشندبا اشتراک‌گذاری والدین نه تنها می‌توانند زبان و فعالیت‌های فرزندشان را وارد زندگی خانوادگی کنند بلکه می‌توانند بر نگرش کودک خود نسبت به یادگیری زبان و سایر فرهنگ‌ها نیز تأثیر بگذارند. پیشنهاد می شود مقاله مربوط به نحوه برخورد والدین با کودک دوزبانه را نیز مطالعه بفرمایید.

 

نتیجه

کودکان یادگیری زبان را از طریق تعامل نه تنها با والدین خود و سایر بزرگسالان بلکه با کودکان دیگر به دست می آورند. بنابراین سعی کنید به صورت مرتب با کودک خود فعالیت هایی را انجام دهید که به یادگیری و رشد او کمک می کنند. این فعالیت ها شامل: بازی ها، دیدن کارتون های زبان اصلی و همچنین گفت و گو با کودک می شود. همه ی کودکان عادی که در خانواده های عادی و در محیط گفتگو بزرگ می شوند، زبانی را که در اطرافشان استفاده می شود فرا خواهند گرفت.