چگونه یک کودک دو زبانه را در خانه تربیت کنیم؟
یکی از بزرگترین چالش های والدین دوزبانه نحوه تربیت فرزند به صورت دو زبانه است. اکثر تحقیقات گزارش می دهند که کودکان دوزبانه مهارت های شناختی و آگاهی اجتماعی بیشتری نسبت به همسالان تک زبانه خود دارند.
هرچه زودتر آموزش زبان را شروع کنید بهتر است. هیچ محدودیتی برای شروع سن کودک وجود ندارد. یک ابزار مفید برای آموزش زبان فلش کارتهای هوشمند هپی انت می باشد. اگر می بینید که کودک در ابتدا نمی تواند به هر دو زبان به درستی صحبت کند، نگران نباشید. تحقیقات نشان داده است که دوزبانگی به هیچ وجه منجر به تاخیر کلامی نمی شود. طبیعی است که کودک شما در ابتدا زبان ها را با هم ادغام کند. یک کودک تک زبانه از استراتژی های دیگری مانند استفاده از کلماتی مانند "این چیز" یا "مانند" استفاده می کند. یک کودک دو زبانه از زبان دیگر خود برای پر کردن شکاف ها استفاده می نماید. گاهی اوقات کودکان دو زبانه دیرتر شروع به صحبت می کنند. کارشناسان می گویند این تأخیر موقتی است و مزیت دانستن دو زبان ازمعایب اندک آن بسیار بیشتر است.
مشکلات دو زبانه بودن کودک
همه چیز خوب پیش می رود و ناگهان والدین حفظ دوزبانه بودن
فرزند خود را بسیار چالش برانگیز می دانند. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که فرزند
شما مدرسه را شروع می کند. در اینجا چند نکته برای غلبه بر این مشکل آمده است:
تسلیم
نشوید
این پدیده طبیعی است و با زبان اقلیت زیاد اتفاق می افتد به
ویژه هنگامی که کودک مدرسه را شروع می کند. نگران نشوید فرزند شما فقط
سعی می کند هویت خود را بسازد. آنها سعی می کنند با دیگران سازگار شوند. شاید یک قانون (انعطاف پذیر) مانند صحبت کردن با زبان اقلیت در ساعات خاصی از روز
یا مکانهای مختلف خانه مفید باشد .
دوزبانه بودن ارزشمند
مشارکت
قوی بین هر دو والدین در حفظ دوزبانگی ضروری است. این بدان معنا نیست که هر دو
والدین باید به زبان روان صحبت کنند. این بدان معناست که هر دوی شما باید برای
زبانی که در خانه صحبت می شود ارزش قائل شوید.
فرزند خود را تشویق کنید
هر
دو والدین باید کودک را در "دوزبانه بودن" خود تشویق کنند اما نه بصورت مستقیم. بسیار مهم
است که فرزند خود را تشویق کنید و درک کنید که دو زبانه بودن به چه معناست. باید
به خاطر داشته باشید که اگرچه دوزبانگی رایج است، اما جهان هنوز آن را به عنوان
یک استثنا می بیند و اگر فرزند شما در مدرسه اصلی تحصیل می کند، به دلیل دوزبانه
بودن به عنوان فردی متفاوت دیده می شود.
ایجاد انگیزه
مهم این است که کودک متوجه شود که زبان اقلیت در جاهای دیگر صحبت می شود نه فقط در خانه. آنها باید ببینند که بسیاری از مردم به زبان خود صحبت می کنند نه فقط زبان مادر یا پدر. اگر کودکان بتوانند با زبان خود ارتباط برقرار کنند و بازی کنند نیاز به صحبت با زبان اقلیت را درک می کنند. حضور دوستان در کنار یکدیگر یا ثبت نام فرزندتان در گروه بازی که زبان اقلیت در آن صحبت می شود واقعاً کمک خواهد کرد.
اشتباه
رایج والدین در تربیت فرزند دو زبانه
تربیت بچه های دو زبانه دشوار است و برخی اشتباهات رایج وجود
دارد که اگر می خواهید فرزند شما به زبان خود اطمینان داشته باشد، باید از آنها
اجتناب کنید. در اینجا چند اشتباه عنوان شده که باید از آنها
اجتناب کرد:
مسخره کردن
فرزند
شما با اشتباهات مختلف روبرو می شود و در بعضی مواقع نخندیدن به آنها بسیار
سخت خواهد بود. با این حال، کودکان بسیار حساس هستند و باید توجه داشته باشید که
آنها را دلسرد نکنید. کودکان باید اطمینان خاطر داشته باشند و تحسین شوند نه
اینکه مسخره شوند .
تصحیح اشتباهات
در حالی که اصلاح کودکان مهم است، باید مراقب باشید که اعتماد
به نفس آن ها را از بین نبرید. کودکانی که بیش از حد در زبان دوم خود تصحیح می شوند از ترس اینکه چیزی نادرست بگویند تمایلی به صحبت ندارند. یک راه برای اصلاح
فرزند شما می تواند این باشد که فقط آنچه را که او گفته است به زیبایی بیان کنید
تا راه درست را بشنود و تا آنجا که ممکن است از او تعریف نکنید.
آزمایش کردن
یادگیری
یک زبان باید سرگرم کننده باشد. بچه ها نباید به طور مرتب آزمایش شوند. اگر احساس
کنند که مورد ارزیابی و قضاوت قرار می گیرند، دیگر نمی خواهند درگیر زبان شوند.
انعطاف ناپذیر بودن
باید ثابت قدم باشید اما انعطاف پذیر هم باشید. صحبت کردن به زبان دوم نباید برای فرزند شما مشکل شود. سعی کنید آن را تا حد ممکن طبیعی و سرگرم کننده کنید در غیر این صورت برای همه اعضای خانواده به مبارزه تبدیل می شود، به ویژه هنگامی که فرزند شما بزرگتر می شود. پیشنهاد می شود مقاله مربوط به چگونه یک کودک دوزبانه تربیت کنیم را نیز مطالعه بفرمایید.
زبان نه تنها ابزاری است که برای برقراری ارتباط استفاده می شود بلکه یک نماد مهم است که نشان می دهد شما به گروه خاصی تعلق دارید. بخشی از هویت شماست. وقتی کودکی وارد مدرسه می شود باید با بقیه هماهنگ شود. به همین دلیل است که کودکان سعی می کنند خود را با کشوری که در آن زندگی می کنند وفق دهند و گاهی اوقات از صحبت با زبانی که در خانه صحبت می شود خودداری کنند.
واکنش برخی از متخصصان می تواند رشد زبانی یک کودک دو زبانه را
به خطر بیندازد. در واقع، برخی از متخصصان (معلمان، گفتاردرمانگران و غیره) ممکن
است کودک دوزبانه ای را با تأخیر در گفتار تشویق کنند که زبان خود را رها کند تا
حداکثر استفاده را از زبان مدرسه ببرد. این متخصصان هیچ آگاهی از
این واقعیت ندارند که کودک از قبل دارای زبان بوده است.
منابع
نوشتن نظر