زبان رسانه ای است که از طریق آن ایده ها بیان می شوند و به وسیله ی آن ارتباط بین افراد شکل می گیرد. یادگیری زبان انگلیسی نقش مهمی در فرآیند یادگیری سایز زبان ها و سایر موارد دیگر نیز دارد. در همین راستا تأثیر دوزبانگی بر یادگیری ریاضی در دانش آموزان حائز اهمیت است. آموزش زبان دوم به دانش آموزان کمک می کند تا درک آن ها از مطالب زیاد شود. ریاضی به عنوان یکی از دروس اصلی دانش آموزان برای پیشرفت و موفقیت مهم است. همچنین به عنوان ابزاری اصلی برای ارتقای منطق دانش آموزان عمل می کند. تفکر و مهارت های شناختی در زمینه های علمی دیگر مانند: فیزیک، آمار و مهندسی به ریاضیات وابسته است. بنابراین مهارت ریاضی شرط لازم برای درک موضوعات دیگر است.

یکی از مهم ترین مؤلفه های حیاتی یادگیری ریاضیات، حل مشکلات مفهومی است. درواقع درک ریاضیات در درجه ی اول به مفهوم کلمه وابسته است. به همین جهت تأثیر دوزبانگی بر یادگیری ریاضی را نمی توان نادیده گرفت.

بیشتر دانش آموزانی که فقط به زبان مادری صحبت می کنند سخت تر ریاضی را یاد میگیرند. زیرا زبان آن ها متفاوت از زبان ریاضی است. اما کودکان دوزبانه که به زبان انگلیسی آشنا هستند با درک کلمات ریاضی، آن را راحت تر یاد می گیرند

بر اساس تحقیقات انجام شده، موفقیت در ریاضیات تا حدی به مهارت های کلامی بستگی دارد. در محیط‌های آموزشی چند زبانه یادگیری زبان انگلیسی به پیشرفت ریاضیات در دانش آموزان کمک می کند. 

مهارت در ریاضیات، صرفاً یک مهارت محاسباتی نیست بلکه تا حدی به توانایی های درک کلمه وابسته است. تحقیقات نشان می دهد عملکرد در ریاضیات به مهارت و تسلط بر زبان انگلیسی بستگی دارد. معمولاً محتوای برنامه ی درسی ریاضی، اغلب به صورت شفاهی از معلم به دانش آموزان منتقل می شود. در حالی که آموزش و ارزیابی این برنامه ی درسی، از طریق کتاب ها و ارزشیابی کتبی انجام می گردد بنابراین تسلط ناکافی بر زبان انگلیسی در آموزش ریاضیات، به ناچار منجر به مشکلاتی در حل مسائل ریاضی خواهد شد. با این حال رابطه ی بین توانایی‌های زبان و ریاضی به یک نگرانی در محیط‌های آموزشی چندفرهنگی و چندزبانه تبدیل شده است که هدف آن آموزش تعداد زیادی از دانش‌آموزان با سابقه ی مهاجرت و زبان های مختلف با تسلط های متفاوت است. با توجه به ارتباط فوق الذکر بین زبان و پیشرفت ریاضی دانش آموزانی که به زبان مادری صحبت می کنند تسلط کمتری در یادگیری ریاضی دارند.




مشکلات زبانی در افراد مهاجر و تأثیر منفی آن بر پیشرفت یادگیری ریاضی در آن ها، در بسیاری از کشورها گزارش شده است. به عنوان مثال، عملکرد ریاضی دانش‌آموزان آفریقای جنوبی در مقایسه با سایر کشورها، در سومین مطالعات بین‌المللی ریاضی و علوم، پایین بود. جالب اینجاست که تمام ارزیابی های ریاضی به زبان انگلیسی تکمیل می شد که زبان دوم یا سوم برای بیش از 70 درصد دانش آموزان بود. علاوه بر این، آن ها نشان دادند که تسلط دانش آموزان به زبان انگلیسی، باعث موفقیت آن ها در ریاضیات می شود

هدف از این مطالعات بررسی بیشتر رابطه بین زبان مادری جمعیت دانش‌آموزی مختلف، عملکرد آنها در درک خواندن زبان آموزشی مدرسه و پیشرفت نسبی آنها در ریاضیات بود. در یک جامعه ای که در آن مدارس بین المللی وجود دارد، با فراگیر شدن موضوع رابطه ی بین زبان انگلیسی و ریاضیات، درک کلمه در حل مسائل حائز اهمیت است بنابراین کسب مهارت های زبانی در الویت آموزش قرار می گیرد.

مهارت به معنی توانایی ناشی از دانش، عمل، استعداد و غیره برای انجام دادن فعالیت خاص است یا به عبارتی توانایی عملکرد خوب در وظیفه ای که به آن ها ارائه می شود. مهارت های زبانی عبارتند از: گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن

چگونگی تأثیر دوزبانگی بر یادگیری ریاضی در دانش آموزان

کودکانی که با دو زبان بزرگ می‌شوند ممکن است خلاق‌تر باشند. دوزبانگی ممکن است از اختلالات یادگیری جلوگیری کن. و اینکه دوزبانه‌ها در کارهایی که شامل توجه چند جانبه بین اشیاء مختلف است، بهتر عمل می‌کنند. این باعث شد برخی از محققان متوجه شوند که صحبت کردن به دو زبان ممکن است عملکردهای مغز را بهبود بخشد. تا دانش آموز بتواند مهارت خود را در انجام فعالیت ها به بهترین نحو گسترش دهد.

sciencedirect