بیش از نیمی از کودکان جمعیت جهان به صورت کاملا دو زبانه صحبت می کنند. کودکان این مرزو بوم نیز باید هم تراز کودکان کشورهای دیگر باشند که علاوه بر رشد ویژگی های مغز کودک دو زبانه, در مواردی که در بزرگسالی با آن مواجه می شود مانند تحصیل, سفر به کشورهای دیگر یا جستجوی شغل و ... تآثیر می گذارد. یادگیری زبان انگلیسی به همه ی این موارد وابسته است. چه بسا آموزش دو زبانگی از دوران کودکی به رشد عملکرد مغز کمک شایانی خواهد کرد. ویژگی های مغز کودک دو زبانه در مقایسه با تک زبانه ها دارای مزایای شناختی ویژه ای هستند که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.
ویژگی های مغز کودک دو زبانه عبارت است از:
افراد دوزبانه مهارت های بهتری مانند حافظه یا توجه دارند
از حافظه در محاسبات ذهنی یا درک یک مطلب استفاده می شود که مربوط به ذخیره ی موقت اطلاعات و پردازش آن است. این توانایی
در دوران کودکی ایجاد می شود و طبق پژوهش محققین کودکان دو زبانه در سن بین پنج
تا هفت ساله عملکرد بهتری نسبت به تک زبانه ها دارند و حافظه ی آن ها بهتر است.
علاوه بر این، دوزبانگی در آن ها برای توانایی رشد فعالیت های مغزی به ویژه
زمانی که این فعالیت ها با یکدیگر در تعامل هستند، مفید است.
دو زبانه بودن
باعث تأخیر در زوال عقل می شود
زوال عقل در کنار توجه و حافظه ی بهتر و صحبت
کردن به دو زبان به تأخیر می افتد. همچنین می توان گفت که دوزبانگی در افراد بطور
مادامالعمر با بهبود حافظه ی شناختی، از زوال حافظه و مغز نیز محافظت میکند و
زمان بروز این بیماری را به تأخیر می رساند. در نتیجه محققین تأکید می کنند که
تسلط بر چندین زبان از زوال عقل جلوگیری نمی کند اما ظاهراً افراد دوزبانه دیرتر
به این بیماری مبتلا می شوند اما در افراد تک زبانه زودتر این اتفاق می افتد.
افزایش روند
بهبود سکته ی مغزی در افراد دو زبانه
به نظر می رسد دوزبانگی برای افردی که دچار سکته
می شود نیز مفید است. افرادی که به چندین زبان صحبت می کنند در مقایسه با افرادی
که فقط به یک زبان صحبت می کنند، بعد از این عارضه بهتر می توانند عملکرد شناختی
خود را بازیابی کنند. محققین این آزمایش را بر روی افرادی که دچار سکته مغزی شده
بودند، انجام دادند. در افراد دو زبانه نسبت به افراد تک زبانه درصد بالاتری بهبود
یافته بودند. همچنین روند بهبودی آن ها بسیار قابل توجه بود. بر اساس این نتایج که
تسلط بر دو زبان باعث بهبود ریکاوری مغز پس از سکته می شود، می توان گفت که
دوزبانگی با حافظه ی شناختی افراد مرتبط است.
حفظ جوانی
مغز در افراد دو زبانه
مطالعات دیگر نشان داده است که ماده ی خاکستری در قسمت تحتانی چپ مغز در افرادی که به دو زبان صحبت می کنند متراکم تر است. علاوه بر این، دوزبانگی باعث حفظ بهتر ماده ی سفید در طول پیری می شود. به طور کلی دوزبانهها نسبت به تکزبانهها، از قسمت های مختلف مغز برای انجام وظایف استفاده میکنند. چیزی که همچنان مانند یک معما و یک راز باقی می ماند این است که چگونه این تغییرات در مغز باعث بهبود عملکرد و حافظه ی شناختی افرادی می شود که به دو زبان صحبت می کنند.
دو زبانگی
باعث جلوگیری از حواس پرتی می شود
ذهن دوزبانگی در کودک دوزبانه، به طور
خودکار و ناخودآگاه در مغز او فعال می شود. فرد دائماً تداخل زبان ها را مدیریت می
کند تا کلمه ی اشتباه را در زمان نامناسب به زبان اشتباه نگوید. از قسمت های
مختلف مغز برای انجام کارهای مختف استفاده می شود. گاهی ممکن است انجام این فعالیت
های ذهنی با حواس پرتی صورت گیرد. این موضوع ممکن است به زبان ربطی نداشته باشد ولی یک ذهن حواس جمع می تواند تلاش برای گوش دادن به چیزی در یک محیط پر سر و صدا
یا انجام یک کار بصری را تقویت کند. بنابراین استفاده از دو زبان در صحبت کردن حافظه را تقویت می کند که در نهایت می تواند باعث افزایش مهارت های مختلف در فرد
شود.
آیا آموزش دو زبان به کودکان می تواند فراموشی را
در آن ها به تأخیر بیاندازد؟
والدین نگران این هستند که فرزندشان ممکن است زبان ها را با هم ادغام کند. نگران چیزی نباشید زیرا که تیم زبان انگلیسی در سایت هپی انت، توانسته است با بررسی موارد روانشناختی و نیاز مخاطبان پکیج های آموزشی همراه با کارتون های دو زبانه را ارائه داده اند که این آموزش ها، طبق گروه سنی کودک و نیز علایق آن ها در سنین مختلف، طراحی شده است. به صورتی که یادگیری جزیی از سرگرمی و تفریح کودک باشد. همین امر درصد فراگیری را بسیار افزایش می دهد و درصد فراموش شدن آن را به حداقل می رساند.
همان گونه که هیچ کودکی
کارتون ها و داستان های دوران کودکی خود را فراموش نکرده است و کودکان خیلی خوب
می توانند دو زبانگی را یاد بگیرند. البته خاطرنشان می کنیم که ترکیب کردن زبانها
نشانه ی مهارت یا شایستگی دوزبانه بودن افراد است.
توصیه ی گروه دپارتمان زبان هپی انت به شما
عزیزان این است که پیگیر و صبور باشید. صد البته که کودکان دو زبانه نسبت به
کودکانی که فقط یک زبان را یاد می گیرند، کار سخت تری دارند. آن ها در حال یادگیری
دو مجموعه واژگان و صداهای گفتاری هستند. ایجاد یک هدف کاربردی برای یادگیری زبان
دوم در کشور ما، که زبان غالب آن پارسی است، می تواند چالش برانگیز باشد. کودک
باید احساس کند که زبان کاربردی است و از آن استفاده کند.
تمام موارد در پکیج های هپی انت کاربرد
مفهومی را به کودک القا می کند که همین امر منجر به هدفمند شدن و ایجاد علاقه ی دو
چندان کودک به زبان انگلیسی می شود.
نوشتن نظر